Miejskie Przedszkole nr 25 im. Króla Maciusia I w Katowicach

Plan dnia dla grup - Ciekawscy, Odkrywcy, Tropiciele

Jaki jest rytm dnia dziecka w przedszkolu ? 

Przewidziany jest w nich czas na samodzielnie podejmowaną działalność zabawową, pracę organizowaną przez nauczyciela, aktywność ruchową, pobyt na świeżym powietrzu. Istotnym dla rozwoju dziecka jest zaplanowanie w ciągu dnia czasu na wyciszenie, odprężenie, relaksację dostosowaną do wieku dziecka i jego indywidualnych potrzeb.

    Ramowy rozkład dnia 

6:00 – 8:00

Przychodzenie dzieci do przedszkola. Czynności opiekuńcze, organizacyjne w grupie łączonej. Zabawy dowolne, swobodne wg zainteresowań dzieci, podejmowane z inicjatywy dzieci mn. i. manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne, dydaktyczne, inne – służące realizacji pomysłów dzieci. Praca  indywidualna z dziećmi – wspomaganie rozwoju, praca z dzieckiem zdolnym pod kierunkiem nauczyciela. Rozmowy indywidualne. Czynności porządkowe.

8:00 – 8:30

Rozmowy kierowane z nauczycielem. Zabawy ruchowe lub ćwiczenia poranne. Przygotowanie do śniadania. Zabiegi higieniczne. Czynności samoobsługowe. Wdrażanie zasad higieny, doskonalenie umiejętności samoobsługowych.

8:30 – 9:00

Śniadanie.  Celebrowanie posiłku, wpajanie zasad dobrego wychowania, wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania. Pełnienie dyżurów.
Czynności samoobsługowe, przygotowanie do zajęć.

9:00 – 10:50

Zajęcia kierowane i niekierowane wspierające rozwój dziecka m. in.:  zajęcia dydaktyczne różnego typu realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego, gry i zabawy ruchowe i rytmiczne oraz ćwiczenia kształtujące postawę dziecka, zabawy z językiem obcym nowożytnym, zabawy organizowane i swobodne inicjowane potrzebami i zainteresowaniami dzieci w przedszkolu i w ogrodzie przedszkolnym, spacery, wycieczki, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe, ogrodnicze, religia, tworzenie okazji do obserwowania, eksperymentowania, odkrywania, tworzenia, podejmowanie zabaw badawczych, konstrukcyjno-technicznych, wspieranie działań twórczych poprzez kontakt ze sztuką, muzyką, literaturą, rozmowy indywidualne. Zajęcia dodatkowe

10:50- 11:00

Przygotowanie do II śniadania. Czynności porządkowe, pełnienie dyżurów, zabiegi higieniczne. Czynności samoobsługowe. Wdrażanie zasad higieny i kulturalnego zachowania. 

11:00 – 11:20

II Śniadanie.  Celebrowanie posiłku, wpajanie zasad dobrego wychowania, wyrabianie nawyków higieniczno- kulturalnych, pełnienie dyżurów

11:20 – 13:50

Kwadrans z bajką. Zajęcia kierowane i niekierowane wspierające wielokierunkową aktywność dziecka, zabawy doskonalące i rozwijające kompetencje dzieci, ich wiedzę i umiejętności m.in.: zabawy dowolne w sali lub na świeżym powietrzu wynikające z własnej aktywności i potrzeb dziecka, spacery, wycieczki.  Tworzenie sytuacji rozwijających indywidualne zdolności i zainteresowania dzieci, zabawy i gry dydaktyczne- ćwiczenia utrwalające wiadomości, zabawy i gry dydaktyczne. Zajęcia dodatkowe.

 13:50 – 14:00

Czynności samoobsługowe i porządkowo-higieniczne przygotowujące do obiad, pełnienie dyżuru pomoc przy nakrywaniu stołów.

14:00 – 14:30

Obiad.  Celebrowanie posiłku, wpajanie zasad dobrego wychowania, wyrabianie nawyków higieniczno- kulturalnych. Doskonalenie umiejętności posługiwania się sztućcami.

14:30 – 15:00

Odpoczynek poobiedni - kwadrans z książką lub słuchanie bajki, muzyki. Poobiedni relaks – zabawy relaksacyjne.Zabawy i gry dydaktyczne, ćwiczenia mowy, artykulacyjne, oddechowe. 

15:00 – 17:00

 

Rozchodzenie się dzieci. W grupach łączonych, różnorodne zajęcia wspierające prawidłowy rozwój dzieci w każdej sferze dowolne według zainteresowań, zabawy w małych zespołach, w kącikach tematycznych zgodnie z zainteresowaniami i potrzebami dzieci, tworzenie sytuacji rozwijających indywidualne zdolności i zainteresowania dzieci, rozmowy indywidualne. Czynności porządkowe.