Miejskie Przedszkole nr 25 im. Króla Maciusia I w Katowicach

Metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batti Strauss

Nie każde dziecko musi zostać muzykiem, nie każde może mieć słuch muzyczny, ale jeśli tylko chce aktywnie słuchać – może być muzykalne

tzw.: „Batimuzykowanie” - to dawka pozytywnej energii na cały dzień ..

Metoda aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss, Batia Strauss dopasowuje dziecięcą aktywność ruchową, taneczną i instrumentalną do dzieł muzyki klasycznej a przez to stwarza dzieciom możliwość zabawy z muzyką. Aktywne słuchanie muzyki według metody Batii Strauss polega na tym, iż dzieci słuchając wykonują proste ruchy rytmiczne siedząc lub proste ruchy taneczne proponowane przez nauczyciela. Słuchając więc aktywnie, nie pozostając w bezruchu. W przypadku dzieci młodszych wykonywane ruchy są proste, ilustrujące krótkie opowiadanie związane z każdym utworem muzycznym. Poprzez "aktywne słuchanie" dzieci nieświadomie poznają strukturę utworu muzycznego: formę pieśni, ronda poprzez rozpoznawanie ciałem zmian w muzyce i różnicowanie poszczególnych części. Towarzyszące poznawaniu budowy utworu zabawy rytmiczne są pierwszym etapem przygotowującym do wprowadzenia instrumentów perkusyjnych, z którymi dziecko ma możliwość aktywnego uczestniczenia w utworze muzycznym jako współwykonawca lub dyrygent. Jako instrumenty stosowane są np..tarki wykonane z drewna, różne patyczki, pudełka akustyczne, przeszkadzajki wykonane z nakrętek po sokach, nakrętki z gumkami oraz tradycyjne instrumenty perkusyjne. Słuchanie muzyki metodą Batii Strauss integruje różne formy aktywności: słuchanie, granie, tańczenie i śpiewanie z elementami pantomimy, dramy i różnych form plastycznych. Pozwala w sposób niewerbalny odkryć różne aspekty dzieła muzycznego: jego formę, tempo i rytm oraz dynamikę i barwę oraz w stosunkowo krótkim czasie osiągnąć cel zamierzony przez nauczyciela. Dzieci podczas aktywnego słuchania łatwo przyswajają muzykę, obcują z nią i czerpią z niej: piękno, wrażliwość, pomysłowość, muzykalność, uruchamiają wyobraźnię oraz pokonują nieśmiałość. W metodzie tej możliwe jest własne opracowanie wybranego utworu lub fragmentu muzycznego w formie partytury. Według Batii Strauss słuchanie muzyki powinno zawierać jak najwięcej elementów i maksymalnie wykorzystywać dostępne środki wyrazu i ekspresji.

Kontakt z muzyką jest dla dziecka źródłem twórczych poczynań, różnorodnych poszukiwań, stymuluje dziecko do samowyrażania się (np. w tańcu, śpiewie). Poprzez kontakt z muzyką rozwijają się u dziecka dodatnie cechy charakteru, zdolności poznawcze, a cała osobowość kształtowana jest harmonijnie i wielostronnie.

Do wartości wychowawczych muzyki można zaliczyć:

  • kształtowanie kultury muzycznej,
  • doskonalenie smaku,
  • rozwijanie umiejętności słuchania,
  • rozumienie własnej psychiki, obyczajów, warunków do życia,
  • rozbudzanie zainteresowań i sympatii do ludzi,
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się,
  • odczuwanie piękna,
  • oddziaływanie na dyspozycję dziecka do pracy, oraz na pamięć,
  • rozwijanie poczucia więzi grupowej,
  • rozwijanie samodzielności.

Metoda aktywnego słuchania muzyki według B. Strauss daje następujące możliwości dzieciom:

  • uczestniczenie w utworze muzycznym,
  • przeniknięcie do struktury całego utworu a w konsekwencji jego radosny i rozumny odbiór,
  • kształcenie wyobraźni dźwiękowej,
  • odczucie i przeżycie radości wspólnoty tworzenia, dostępnej jak wydawać by się mogło tylko artystom,
  • możliwość wystąpienia w roli współwykonawcy lub artysty,
  • swobodę w zmianie ról, jakie mają pełnić dzieci w danym utworze muzycznym,

Oto niektóre utwory opracowane przez Batii Strauss:
Country dance – J. F. Handel, Fiesta Aymara – mel. ludowa – Argentyna, Galop – D. Kabalewski, Taniec węgierski – J. Brahms, Polka Italiano – S. Rachmaninow,  Le Basque – ar. J. Galway, Pizzicato – L. Delibes, Marsz turecki – L. van Beethoven,
Marsz Radeckiego – J. Strauss, Moment Musicale – Fr. Schubert.

 

 

 

Bibliografia: 
M. Skiba, „Aktywne słuchanie muzyki według Batii Strauss”, Wychowanie w Przedszkolu 2009/1.
Tarczyński J.: Aktywne słuchanie muzyki według Batii Strauss, W: Wychowanie Muzyczne w Szkole, 2000/ nr 2 – 3