Statystyki
- Odwiedziny: 360998
- Do końca roku: 235 dni
- Do wakacji: 42 dni
Piątek, 2024-05-10
Imieniny: Antoniny, Izydory
Często słyszymy, że ktoś ma kompetencje do wykonania danego zadania, a ktoś inny ich nie ma....
Czym są kompetencje kluczowe ?
Jak kształtujemy kompetencje kluczowe ?
W złożonym, szybko zmieniającym się świecie, każda osoba, a zatem i nasz przedszkolak, w przyszłości będzie potrzebowała szerokiego spektrum umiejętności i kompetencji…… Kompetencje kluczowe wspierają nasz rozwój osobisty, włączają w życie społeczne, pozwalają sprawnie funkcjonować na rynku pracy.
A zatem, czym są kompetencje kluczowe?
Kompetencje kluczowe są definiowane jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw, przy czym:
Po raz pierwszy zostały określone w Zaleceniach Parlamentu Europiejskiego i Rady z dnia 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Zredefiniowano je w Zalecenciach Parlamentu z dnia 22.05.2018 r. W uzasadnieniu do dokumentu możemy przeczytać::
"W gospodarce opartej na wiedzy zapamiętywanie faktów i procedur jest kwestią kluczową, lecz nie wystarcza, by zapewnić postęp i sukcesy. W naszym szybko zmieniającym się społeczeństwie istotniejsze niż kiedykolwiek wcześniej są takie umiejętności jak, umiejętność rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia, zdolność do współpracy, umiejętność kreatywnego myślenia, myślenia komputacyjnego i samoregulacji. Są to narzędzia pozwalające to, czego się nauczono, wprowadzać w życie w czasie rzeczywistym, by generować nowe idee, nowe teorie, nowe produkty i nową wiedzę."
wyłonionych zostało 8 kompetencji kluczowych:
Co ważne, kompetencje kluczowe rozwija się w perspektywnie uczenia się przez całe życie, począwszy od wczesnego dzieciństwa przez całe dorosłe życie.
Naturalne procesy, jakim podlega dziecko w okresie przedszkolnym, pozwala na jego stymulacje w kierunku kompetencji kluczowych:
Wraz z procesami rozwojowymi dziecka tworzą się podstawy poszczególnych kompetencji kluczowych, np.:
Jak kształtujemy kompetencje kluczowe ?
Kompetencje kluczowe doskonale wpisują się w obszary realizacji podstawy programowej – w fizyczny, emocjonalny, społeczny i poznawczy obszar rozwoju dziecka. Kompetencje kluczowe to nie tylko wiedza, to także dostarczanie dziecku wielu okazji do samodzielnego działania, dzięki którym wyrobi sobie odpowiednie nawyki i praktyczne umiejętności, które umożliwią mu przyjmowanie odpowiednich postaw w przyszłości.
słuchanie utworów literackich, wzbogacanie słownika dzieci ( bierny i czynny), stwarzanie sytuacji do wypowiedzi dzieci, ćwiczenia pamięci odtwórczej nauka wierszy, ról, występy artystyczne, zabawy paluszkowe, ogrywanie scenek ( drama, teatr kukiełkowy, pacynki, teatr cieni, zabawy paluszkowe), zabawy logopedyczne, umożliwienie dzieciom korzystania z biblioteki przedszkolnej, wprowadzanie liter, naukę czytania prostych wyrazów i zdań - realizacja programy ODIMENNA NAUKA CZYTANIA- I. Majchrzak, ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę wzrokowo- słuchową, występy artystyczne dzieci na uroczystościach przedszkolnych, co wiążę się z wcześniejszą nauką na pamięć roli, np. "Jasełka", "Dzień babci i dziadka" itp., udział dzieci w spektaklach teatralnych, udział w projektach edukacyjnych, ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę wzrokowo- słuchową, ćwiczenia grafomotoryki ręki, jako przygotowanie do pisania (np. plastelina, gazety, masa solna) - doskonalenie sprawności grafomotorycznej (kreślenie szlaczków literopodobnych na różnorodnym podłożu, kreślenie liter po śladzie i samodzielnie).
dzieci uczestniczą w zajęciach języka angielskiego 1 x w tygodniu, poznają i utrwalają podstawowe słowa i zwroty w języku angielskim, uczestniczą w grach i zabawach ruchowych, śpiewają i ruchem interpretują treść piosenek, wierszyków, rymowanek, układają historyjki obrazkowe.
codzienne zabawy w przeliczanie, klasyfikowanie wg cech jakościowych, mierzenie, ważenie, rozróżnianie stron: lewa/prawa - realizacja ćwiczeń z programu prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej – DZIECIĘCA MATEMATYKA (m.in. przeliczanie, porównywanie liczebności, stosowanie liczebników porządkowych, orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni oraz na kartce, pomiary długości, klasyfikowanie, przekształcanie, rytm, następstwo czasu), ćwiczenia, zadania, zabawy eksperymentalno-doświadczalne, kulinarne, obserwacje zjawisk atmosferycznych, przyrodniczych, prowadzenie kalendarza pogody, prowadzenie czasowych „ogródków”, hodowli roślin w salach, zabawy mikroskopem, lupą itp. - zabawy z wykorzystaniem bezpiecznych narzędzi (kąciki majsterkowicza) - zabawy eksperymentalno-doświadczalne (poznawanie podstawowych praw fizycznych, chemicznych), zabawy plastyczne, konstrukcyjne (wizualizacyjno-przestrzenne), zabawy na ogrodzie przedszkolnym.
wykorzystywanie narzędzi TIK, multimedialnych w pracy edukacyjnej- komputerów, tablicy multimedialnej, monitora multimedialnego, programów komputerowych, magnetofonu, Internetu, - nauka kodowania przez zabawę, zajęcia z Podłogą Interaktywną Fun Floor "Magiczny dywan", realizacja zajęć na temat bezpieczeństwa w sieci, wykorzystanie Internetu - oglądanie prezentacji, filmów edukacyjnych, przyrodniczych.
poprzez realizację wszystkich obszarów podstawy programowej wychowania przedszkolnego, podczas wszelkich zajęć dzieci kształtują umiejętność obserwacji i wyciągania wniosków z własnych działań prowadzonych, uczą się konkretnych zachowań i reakcji, dzieci wdrażane są do samodzielnego zdobywania wiedzy przy pomocy różnorodnych źródeł wiedzy (tradycyjnych i nowoczesnych) oraz do współpracy i współdziałania w zespole, grupie, ale też pracy indywidualnej, stosowanie wzmocnień pozytywnych, tworząc dzieciom sytuacje, w których uczą się zagospodarowywania czasem przeznaczonym na zabawę, współpracują przy wykonywaniu zadania i biorą odpowiedzialność za wynik swoich działań.
organizowanie sytuacji edukacyjnych zapoznających dzieci z rodziną, historią okolicy przedszkola, miasta, kraju, zwracanie uwagi na stosowanie zwrotów grzecznościowych, kulturalne zachowanie podczas różnych sytuacji, uroczystości, organizowanie uroczystości z okazji świąt rodzinnych i państwowych, uczenie tolerancji dla odmienności rasowej, fizycznej, eliminowanie postaw społecznie niepożądanych, ustalanie wspólnie z dziećmi kodeksów grupowych, organizowanie na terenie przedszkola akcji charytatywnych i społecznych na rzecz ludzi i zwierząt poszkodowanych przez los i chorych, organizowanie spacerów, i wycieczek do miejsc użyteczności społecznej.
podczas wszystkich działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych organizowanie warunków do samodzielnego eksplorowania świata, eksperymentowania, doświadczania, codzienne zabawy w kącikach zainteresowań, realizacja tematycznych projektów, zabawy na placu zabaw, organizacja zabaw oraz zadań zespołowych uczących współodpowiedzialności i współpracy, udział dzieci w zawodach sportowych, konkursach plastycznych, teatralnych, muzycznych.
/Opracowanie: Elżbieta Szlandrowicz Na podstawie opracowania Anny Jurewicz – Ośrodek Rozwoju Edukacji i Przedszkola im. J. Brzechwy w Trąbkach Wielkich, Metis S. Furgoł – Jak kształtować kompetencje kluczowe?, inso.pl kompetencje kluczowe w przedszkolu/