Miejskie Przedszkole nr 25 im. Króla Maciusia I w Katowicach

Metoda pedagogiki zabawy - KLANZA

To ciekawy sposób na uczenie się przez działanie, przeżywanie i odkrywanie.  Pedagogika zabawy – na bazie której powstała metoda KLANZY – to przede wszystkim tańce i zabawy integracyjne.......

 

Metoda KLANZY oparta na różnego rodzaju zabawach i grach, m.in. celem integracji grupy rówieśniczej. Gry i zabawy zapewniają dobrowolność uczestnictwa, wykluczają rywalizację, pozwalają na możliwość komunikowania się przez ruch, słowo, sztuki plastyczne i inne środki wyrazu. Pomagają one dzieciom przezwyciężyć ich lęki i obawy oraz ułatwiają swobodną komunikację. Tańce dają możliwość uwolnienia się od wewnętrznych napięć i obaw. Kanalizują nagromadzone w dzieciach emocje poprzez aktywność ruchową. Odczuwane podczas zabawy przeżycie zadowolenia i radości pozwala dzieciom na budowanie poczucia własnej wartości i zwiększa poczucie przynależności do grupy. Spośród szerokiej gamy zabaw stosowanych w pedagogice zabawy, można wyodrębnić kilka zasadniczych grup, do których należą:

  • zabawy związane z organizacją sytuacji początkowych (nawiązanie kontaktu z grupą),
  • zabawy rozluźniające (likwidowanie napięć i stresów),
  • zabawy nastawione na poznanie odczuć i doświadczeń poszczególnych członków grupy (przygotowanie uczestników zabawy w celu wprowadzenia głównego tematu),
  • zabawy zbliżone charakterem do gier dydaktycznych (poszukiwanie dróg rozwiązania , wybór właściwego kierunku),
  • gry dyskusyjne (ułatwiają wymianę myśli),
  • zabawy pozwalające na bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej przez prowadzącego (realizacja potrzeb i oczekiwań grupy),
  • zabawy polegające na odgrywaniu ról,
  • zabawy ułatwiające samoocenę,
  • zabawy fabularyzowane dla dużych grup.

Zalety pedagogiki zabawy, wdrożone do praktyki dnia codziennego w przedszkolu:

  • kształtuje w dzieciach poczucie odpowiedzialności nie tylko za siebie, ale także za grupę, do której dana jednostka uczęszcza,
  • przestrzeganie zasad uwzględniających indywidualne cechy jednostki nadaje inny wymiar stosunkom w relacjach dziecko – nauczyciel i dziecko – inne dzieci,
  • konkretne zabawy, jak np. zabawy na poznanie i utrwalenie imion, znajdują zastosowanie w sytuacjach, kiedy nauczyciel obejmuje nową grupę, pozwala to także na lepsze poznanie się dzieci nawzajem,
  • wspólne sprzątanie po każdej skończonej zabawie, kształtuje odpowiednie nawyki, przydatne w codziennej pracy z dzieckiem,
  • organizacja uroczystości przedszkolnych, w których rodzice nie są tylko biernymi widzami, lecz angażują się razem z dziećmi we wspólną zabawę, sprzyja integracji dzieci, rodziców i nauczycieli.

 

opr na pods.  „Klanza w Zabawie i Edukacji Dzieci”, red. Elżbieta Kędzior-Niczyporuk - "Wprowadzenie do pedagogiki zabawy". Wyd. KLANZA., ABC Malucha