Statystyki
- Odwiedziny: 364908
- Do końca roku: 226 dni
- Do wakacji: 33 dni
Niedziela, 2024-05-19
Imieniny: Celestyny, Iwony
Aktywność ruchowa powinna służyć kształtowaniu u dzieci przyzwyczajeń do uprawiania gimnastyki, czynnego wypoczynku, rekreacji, w dorosłym życiu zaś – sportu
Dzieci w wieku przedszkolnym mają niespożytą energię, ale trudno utrzymać ich skupienie na jednej rzeczy dłużej niż kwadrans. Dlatego zamiast zmuszać je do odtwórczego wykonywania ćwiczeń, zajęcia ruchowe prowadzone są także tak, aby oprócz ciała pobudzić też wyobraźnię, umysł.
Metoda Ruchu Rozwijąjącego W. Sherborne
metoda prowadzenia zajęć ruchowych dla dzieci, której głównym celem jest rozwój świadomości własnego ciała, poczucia przestrzeni.
Ćwiczenia tworzą trzy grupy. Pierwsza ma prowadzić do poznania ciała. Druga buduje poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu. Trzecia to zajęcia twórcze. Wszystkie wykonywane są w parach, grupach lub indywidualnie. Poprzez uczestnictwo w zajęciach dzieci uczą się współpracy, wyczucia drugiej osoby. Poprzez ćwiczenia z partnerem - "z" (np. ciągnięcie za kostki ćwiczącego, leżącego na brzuchu lub na plecach), "razem" (partnerzy siedzą złączeni plecami, po czym wstają, napierając na siebie plecami tak, aby obydwaj wstali), "przeciw" (dziecko zwija się w kłębek, a współćwiczący usiłuje je "rozplątać").
Podczas ćwiczeń ruchowych dziecko poznaje przestrzeń, w której się znajduje (przestaje być dla niego groźna), staje się aktywne, przejawia większą inicjatywę, może być twórcze. Dzielenie przestrzeni z drugą osobą może stać się źródłem nawiązania bliskiego kontaktu, opartego na zaufaniu i współpracy, daje możliwość poczucia wspólnoty. Warunkiem prowadzenia zajęć jest zabawowa, radosna atmosfera, możliwość osiągania sukcesu w każdym ćwiczeniu i wspólna satysfakcja z pokonywania trudności.
Podstawowe zasady:
Metoda ruchowej ekspresji twórczej Rudolfa Labana
Zwana też metodą improwizacji ruchowej, gimnastyki ekspresyjnej, twórczej i utanecznionej, pozwala ona na posługiwanie się różnymi formami ruchu i ekspresji jak: ćwiczenia muzyczno-ruchowe, zabawy, taniec, opowieść ruchowa, inscenizacja, improwizacja ruchowa. Ważną rolę odgrywa tu inwencja twórcza ćwiczących, ich pomysłowość, fantazja doświadczenie ruchowe itp. Różnorodność form ruchowych oraz sposób zajęć stwarza dzieciom możliwość twórczego działania. Sprzyja temu atmosfera towarzysząca zajęciom: swoboda, humor, śmiech. Zgodnie z tym ćwiczenia gimnastyczne powinny mieć formę zadań otwartych, które zapewniają swobodę i możliwość decydowania o sposobie wykonywania ruchu, a tym samym wyrażania swojej indywidualności. Dziecko podczas zajęć jest jednocześnie aktorem i autorem, a nauczyciel staje się współuczestnikiem i współpartnerem zabaw.
Podczas zajęć prowadzonych metodą Labana obowiązują zasady:
Ćwiczenia tworzą pięć bloków tematycznych, których zadaniem jest zbudowanie świadomości własnego ciała, ciężaru i czasu, przestrzeni, rozwijanie płynności ruchu, a także adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera lub grupy. Przykłady zabaw (ćwiczeń):
2. Wyczucie ciężaru i czasu.
3. Wyczucie przestrzeni.
4. Rozwijanie wyczucia płynności ruchu i ciężaru ciała w przestrzeni i czasie.
5. Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera lub grupy.
Przy tej metodzie niezwykle ważne są wszechstronność, stopniowanie trudności - to dziecko decyduje, czy jest w stanie zrobić dane ćwiczenie, a także naprzemienny wysiłek i rozluźnienie ciała.
(za Weronika Sherborne, "Ruch rozwijający dla dzieci", K wapichB., Kętrzyna М., O gimnastyce Rudolfa Labana, za https://www.junior.sport.pl/