Miejskie Przedszkole nr 25 im. Króla Maciusia I w Katowicach

Zajęcia muzyczno-ruchowe

Prowadząca: mgr Beata Duniec

Harmonogram zajęć:

Pytalscy: poniedziałek 11.00

Ciekawscy: poniedziałęk 11.15

Odkrywcy: poniedziałęk 11.30

Tropiciele: poniedziałek 12.00

 

Zajęcia muzyczno –ruchowe to znana nam Rymika. Każde zajęcia rozpoczynają się zwykle od szeregu ćwiczeń stymulujących poczucie rytmu i rozruszanie ciała - marsz, podskoki, bieg, obroty przy muzyce. Ćwiczenia te, pomagają uwrażliwiać dzieci na różne elementy muzyki: rytm, melodię, zmianę tempa, czy dynamiki oraz utrwalać pojęcia kierunków i stron "prawo-lewo", "w przód w tył". Następnie, wszyscy witają się przy pianinie, by po chwili zacząć naukę nowej piosenki lub przypomnieć sobie tę, którą już poznały. Nauce piosenki towarzyszy kilka ćwiczeń emisyjnych oraz gra na instrumentach perkusyjnych. Wprowadzane piosenki - dostosowane są do aktualnej pory roku, zbliżających się świąt, uroczystości. Podczas zajęć, dzieci poznają także elementy tańców ludowych i współczesnych. Taniec, poznawanie figur tanecznych, nowych kroków takich, jak: cwał, polka, walc, krakowiak, polonez, itp. oraz zabawy ruchowe, to najbardziej ulubione przez dzieci formy zajęć. Wprowadzane grania na instrumentach perkusyjne daje dzieciom możliwość spełnienia artystycznego w grupowej aranżacji instrumentalnej piosenki lub utworu muzyki poważnej (metoda aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss. Ulubioną zabawą dzieci są zabawy ruchowe przy muzyce. A także podczas zajęć, dzieci przygotowują się do wielkich uroczystości w przedszkolu ………..

Funkcje muzyki

  • uczy – pozwala zrozumieć otaczający nas świat;
  • bawi – dostarcza dziecku wiele radości i uciechy podczas tańca oraz w czasie innego jej wykorzystania dziecko w trakcie zabaw muzycznych zaczyna rozumieć, że coś jest rytmiczne; że muzyka może być głośna lub cicha i można ją przedstawić ruchem;
  • wychowuje – pozwala dziecku zrozumieć świat wartości społeczno – moralnych;
  • wspomaga rozwój emocjonalny – dziecko dzięki muzyce może wyrazić swoje pragnienia, uczucia i wyobrażenia;
  • wpływa na ogólny stan sprawności ruchowej dziecka – w czasie zabaw muzyczno – ruchowych następuje rozwój mięśni, poprawa postawy i pracy serca, wzmocnienie układu nerwowego, dzieci uczą się płynnego i elastycznego ruchu.

Formy zajęć

  • śpiew – kształci słuch, poczucie rytmu, pamięć muzyczną, rozwija aparat głosowy, uwagę, wyobraźnię, dostarcza wiedzy o świecie, sprzyja rozwojowi prawidłowej wymowy;
  • słuchanie muzyki – kształcenie zdolności percepcyjnych ma ogromne znaczenie dla rozwoju mowy i myślenia; głównym zadaniem kontaktów dziecka z muzyką, jakie spełnić ma przedszkole jest obudzenie uwagi słuchowej, przygotowanie dziecka do słuchania i stworzenie ku temu najlepszych warunków;
  • ruch przy muzyce – jest to gimnastyka ciała, która poprawia krążenie, dotlenia organizm, stanowi źródło radości i odprężenia; wyrabia zdolności koncentracji i uwagi, kształci szybką orientacją, refleks, pobudza aktywność i rozwija spostrzegawczość, wyobraźnię i pamięć;
  • gra na instrumentach – nauka ta sprawia dzieciom radość, zadowolenie, rozwija muzykalność, zdolności estetycznego i emocjonalnego przeżywania muzyki 

    tworzenie prostych melodii – wszelkiego rodzaju improwizacje wpływają na aktywność twórczą dziecka; uczy dzieci współdziałania i współtworzenia.

Wszyscy znamy po powiedzenie - "Muzyka łagodzi obyczaje...", a my dodamy - uwrażliwia na wartości ludzkie, rozwija uczucia i wyobraźnię, dostarcza dużo radości i piękna.